گالف دارو - داروخانه اینترنتی

هرآنچه که درباره یک ضدآفتاب مناسب باید بدانید

هرآنچه که درباره یک ضدآفتاب مناسب باید بدانید

 

 

 

 

 

ضد آفتاب یکی از جمله کرم هایی است که باید برای بیرون رفتن و ماندن زیر آفتاب از آن باید استفاده کرد زیرا کرم ضد آفتاب  باعث می شود پوست شما از اشعه مضر آفتاب دور بماند.

کرم های ضد آفتاب با عیارهای حفاظتی مختلفی وجود دارند و افراد می‌بایست بنا به وضعیت خاص پوست خود یکی از آنها را با مشاوره با پزشک متخصص انتخاب نمایند.گفتنی است استفاده از کرم های ضد آفتاب به ویژه برای افرادی که پوست صورت خود را لیزر کرده اند و یا درمان های لایه برداری پوست انجام می دهند و یا دچار آفتاب سوختگی شده اند بسیار مهم و ضروری است.

بررسی ها نشان میدهد کرم های ضد آفتاب نقش موثری در کاهش پیری زودرس پوست و همین طور ابتلا به سرطان پوست در افراد دارند.

پزشکان توصیه می کنند تا افراد به ویژه بانوان به جای استفاده از مواد آرایشی برای پوست تنها از ضد آفتاب استفاده کنند و بدانند که کرم های آرایشی پوست جای کرم ضد آفتاب را نمی گیرد و با بستن منافذ پوست سبب عدم خروج سموم و عرق از پوست و در نتیجه پیری زودرس در افراد می شود.

عامل اصلی چین‌وچروک پوست و ایجاد کک‌ومک برروی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است.عامل اصلی چین‌وچروک پوست و ایجاد کک‌ ومک برروی پوست نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی اگر بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، پوست سالم‌تر و شفاف‌تری خواهد داشت و مسلما آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد. با وجود تاثیر ثابت شده آفتاب در ایجاد سرطان پوست، حتی اگر به فکر جوان ماندن هم نیستیم. باید مراقب پوستمان باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطر خورشید

 

 

نور آفتاب از طول موج‌های متفاوتی تشکیل شده است که براساس آن نامگذاری می‌شوند. اشعه ماوراءبنفش طول موج خاصی از نور خورشید است که خود به دو قسمت A وB تقسیم می‌شود که هر دو آنها برای پوست مضر هستند. اشعه ماوراءبنفش نوع B، در صورت تماس با پوست بر روی لایه خارجی پوست که اپیدرم نامیده می‌شود، تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد آفتاب سوختگی می‌شود. این نوع از اشعه آفتاب نمی‌تواند از شیشه عبور کند و در نتیجه وقتی پنجره‌ها بسته باشند توسط شیشه جذب شده و وارد اتاق نمی‌شود.نوع دیگر اشعه ماوراءبنفش یعنی A ، به نواحی عمقی‌تر پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدتری در پوست شود، علاوه براینکه از شیشه هم عبور می‌کند و در یک اتاق با پنجره‌های بسته هم از دست آن در امان نیستیم. هم نوع A و هم نوع B با شکستن کلاژن پوست، ساخت رادیکال‌های آزاد و مهار مکانیسم‌های ترمیم پوست، می‌توانند باعث ایجاد کک‌ومک، چروک و از همه مهم‌تر سرطان پوست شوند.  باید سعی کرد تا حد امکان در ساعات خیلی گرم روز یعنی حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر فقط در صورت اجبار در آفتاب قرار گرفت و از لباس‌هایی استفاده کرد که تا حد ممکن پوشیده باشند و بیشترین قسمت پوست را بپوشانند. کلاه‌های لبه‌دار هم انتخابی مناسب در برابر اشعه آفتاب هستند.برای محافظت از لب‌ها می‌توان از لوازم آرایشی که نقش ضد آفتاب هم دارند، استفاده کرد.محافظت از چشم‌ها هم نباید فراموش شود و باید دقت کرد تا عینک‌هایی انتخاب شوند که حتما استاندارد بوده و بتوانند اشعه ماوراءبنفش را به خوبی جذب کنند چون در غیر این‌صورت این عینک‌ها به علت رنگ تیره‌شان باعث می‌شوند نور کمتری به چشم برسد، مردمک‌ها گشادتر شده و اشعه ماوراءبنفش بیشتری به قسمت‌های عمقی‌تر چشم برسد.

 

 

 

پس باید ضدآفتاب بزنید 

 

 

ضدآفتاب‌ها به ۲ شکل عمل می‌کنند. یک نوع آنها مسدودکننده هستند، یعنی لایه نازکی روی پوست تشکیل می‌دهند که مانع رسیدن اشعه آفتاب به پوست می‌شود. این نوع از ضدآفتاب‌ها اثر بسیار خوبی برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B دارند ولی ممکن است به علت تغییر رنگ ظاهری که روی پوست ایجاد می‌کنند، از نظر زیبایی، برای افراد قابل قبول نباشند. اکسیددوزنگ یک نمونه بارز از ضدآفتاب‌هایی است که به این ترتیب عمل می‌کنند.مکانیسم دیگر عملکرد ضدآفتاب‌ها،‌ مکانیسم جذبی است. در این روش ضدآفتاب، باجذب اشعه‌های مضر مانع رسیدن آنها به پوست می‌شود. در اغلب موارد ضدآفتاب‌های موجود در بازار حاوی ترکیبی از مواد هستند و با استفاده از هر دو مکانیسم فوق از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

 

 

 

SPF چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPF به معنی عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب مخفف کلمه Sun Protection factor است. ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان SPFشان تقسیم‌بندی می‌شوند. از SPF، ۲ داریم تا ۶۰ SPF و بالاتر. ولی وقتی می‌گوییم SPF یک ضدآفتابی ۱۵ است یعنی‌ چه؟اگر فردی که ضدآفتاب‌ نزده در برابر آفتاب قرار گیرد، تقریبا بعداز ۲۰ دقیقه دچار آفتاب سوختگی در ناحیه‌ای می‌شود که آفتاب به آن تابیده. حال اگر همین فرد ضدآفتابی با ۱۵ SPF بزند، ۱۵*۲۰دقیقه طول خواهد کشید، تا دچار همان میزان آفتاب سوختگی شود. به عبارت دیگر ضدآفتابی با ۱۵ SPF، مانع رسیدن ۹۲ درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.

اغلب متخصصان پوست، ضدآفتاب‌های با ۱۵ SPF و بالاتر را توصیه می‌کنند ولی مهم‌تر از اینکه SPF ضدآفتابی که استفاده می‌شود ۱۵ باشد یا ۶۰، این است که ضدآفتاب به درستی و به طور مرتب استفاده شود. یک ضدآفتاب با ۱۵ SPF به شرطی که مرتب استفاده شود و در روز در فواصل مناسب مجددا تکرار شود، بسیار موثر‌تر از ضدآفتاب با ۶۰ SPF است که مثلا یک روز در میان یا یک بار در روز استفاده می‌شود.

 

 

 

ضد آفتاب را زود و زیاد بزن

 

 

اغلب افراد وقتی ضدآفتاب می‌زنند،‌ مقدار کافی از آن را به پوست نمی‌مالند و میزان مصرف آنها تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار لازم است. ضدآفتاب باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل دهد و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند.علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید. باید ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید چون در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش آغاز شود.نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعداز همه آرایش‌ها استفاده شود،‌ چون در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن ضدآفتاب شوند. هنگام استفاده از ضدآفتاب باید به بینی‌،‌گوش و اطراف آن توجه خاصی داشت.

 

 

 

فواید کرم ضد آفتاب:

 

 

 

آیا ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

عده‌ای فکر می‌کنند آفتاب سوختگی و ضررهای آفتاب برای پوست مخصوص فصل تابستان است، به همین دلیل در پاییز و زمستان از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند. اگر شما هم این طور فکر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتماً متن زیر را بخوانید. ما فقط اطلاعات علمی در مورد ضرورت و فواید کرم ضد آفتاب در اختیار شما می‌گذاریم، تصمیم نهایی با خود شماست!

 

 

 

 

تأثیر نور خورشید بر پوست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نور خورشید معمولاً برای ما خوشایند است، اما همه می‌دانند که پرتوهای آن برای پوست مضر است. در حقیقت، خورشید اشعه‌ی فرابنفش (UV) از خود ساطع می‌کند که اشعه‌ی فرابنفش  (UVB) و اشعه‌ی فرابنفش (UVA) مشهورترین آنها هستند.

اشعه‌ی فرابنفش UVB عامل آفتاب سوختگی است، اما اشعه‌ی فرابنفش UVA هنگام آفتاب گرفتن پوست را برنزه می‌کنند. این دو اشعه در ایجاد پیری زودرس پوست نقش دارند. به علاوه، مشخص شده است که مواجهه با آفتاب ممکن است مشکلاتی جدی را ایجاد کند، از جمله افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست. خوشبختانه، از فواید کرم ضد آفتاب، این است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با اشعه‌ی فرابنفش خورشید را کاهش می‌دهد.

 

 

 

 

آیا لازم است در فصل پاییز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

 

 

 

حتماً! مصون ماندن از پرتوهای آفتاب مختص تابستان نیست. بیش از ۲۰ درصد آمریکاییان به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و بیشتر آسیب پوستی آنان مربوط به ماه‌های سرد سال است.

معمولاً وقتی هوا سرد و آسمان ابری است یا اینکه مشغول صرف قهوه‌ی داغ هستید، به نور خورشید توجهی نمی‌کنید؛ غافل از اینکه در این شرایط نیز پرتوهای خورشید به اندازه‌ی فصل تابستان، زیان‌بار هستند. برای اینکه با آرامش خاطر از هوای پاییزی لذت ببرید، لازم است قسمت‌هایی از پوستتان را که با نور خورشید در تماس است، با یک ضد آفتاب خوب بپوشانید. در ادامه، به ۵ دلیل مهم استفاده از ضد آفتاب در هوای سرد اشاره می‌کنیم.

 

 

 

  1. هوای سرد بر پرتوهای فرابنفش تأثیری ندارد.

 

 

پرتوهای UVB (عامل آفتاب سوختگی) در طول ماه‌های سرد سال شدت کمتری دارند، اما پرتوهای UVA (عامل ابتلا به سرطان پوست) در کل ماه‌های سال، قدرت خود را حفظ می‌کنند. درست است که در روزهای سرد زمستان برای محافظت از سرما، بدن خود را با لباس‌های پوشیده و ضخیم می‌پوشانید، اما صورت، گردن و دست‌های شما معمولاً بدون محفاظ هستند و سرطان پوست غالباً در همین نواحی ایجاد می‌شود. از فواید کرم ضد آفتاب در این فصل محافظت پوست در برابر اشعه مضر خورشید است.

 

 

 

2.در هوای ابری هم ضد آفتاب بزنید

 

 

در هوای ابری هم حتما باید ضدآفتاب زد چون ابرها نمی‌توانند اشعه مضر ماوراء بنفش را جذب کنند و تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد.علا‌وه بر این چون در هوای ابری گرما و نور شدید آفتاب که می‌تواند باعث شود افراد به محیط‌های سربسته و سایه بروند وجود ندارد، در نتیجه احتمال این که اشعه ماوراءبنفش بیشتری به آنها برسد افزایش می‌یابد. چون این اشعه قابل رویت نیست. پس مثل روزهای آفتابی حتی دقیق‌تر از آن باید در روزهای ابری هم ضدآفتاب زد.

 

 

  1. اشعه‌ی UVA از شیشه‌ی پنجره عبور می‌کنند.

 

 

پرتوهای UVA (عامل سرطان پوست) تقریباً از شیشه‌ی همه‌ی منازل و خودروها عبور می‌کنند. طول موج این پرتوها نسبت به UVB بلندتر است. در حقیقت، به دلیل عبور این پرتوها از شیشه‌ی خودروها، بیش از ۵۳ درصد از سرطان‌های پوست در دست چپ یا قسمت چپ صورت ایجاد می‌شود. هنگامی که در یک روز زمستانی آفتابی با یک فنجان چای و کتاب مورد علاقه‌ی خود کنار پنجره می‌نشینید، پوستتان کاملاً در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارد.

 

 

 

  1. اشعه‌ی فرابنفش در ارتفاعات شدت بیشتری دارد

 

 

به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، شدت تابش اشعه‌ی فرابنفش ۵-۴ درصد بیشتر می‌شود. در ارتفاع ۱۵۰۰ متری، شدت تابش پرتوها ۲۵ درصد و در ارتفاع ۳۰۰۰ متر حدود ۵۰ درصد بیشتر است. به همین دلیل است که کوهنوردان حرفه‌ای همیشه از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده می‌کنند.

 

 

 

5.هوای خشک عامل خشکی بیشتر پوست است

 

 

هوای سرد پوست را خشک می‌کند. برای جلوگیری از خشکی پوست،علاوه بر استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با پایه‌ی مواد معدنی حاوی روغن نارگیل یا روغن زیتون را می‌تواند انتخاب مناسبی کنید. حتماً لب‌های خود را با بالم لب حاوی موم زنبور عسل و دست هایتان را با کره شی (Shea butter) چرب کنید.

 

 

 

 

زمستان هم استثنا نیست!

 

 

خلاف چیزی که تصور می‌شود، ضرر نور خورشید در زمستان کمتر نیست. در واقع، برف ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش را بازتاب می‌دهد. بنابراین، در زمستان، پوست شما نه فقط در معرض اشعه‌ی فرابنفش خوشید قرار دارد، بلکه پرتوهای منعکس شده از سطح زمین را نیز دریافت می‌کند. این مسئله در روزهای ابری نیز مصداق دارد، زیرا بخش اعظم پرتوهای فرابنفش از لا به لای ابرها عبور می‌کنند و به پوست شما می‌رسند.

نکته‌ی مهم دیگر این است که کوهنوردی و ورزش‌های کوهستانی در فصل زمستان، شما را بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش قرار می‌دهد. در حقیقت، با افزایش ارتفاع، میزان مواجهه با پرتوهای فرابنفش افزایش پیدا می یابد. همانطور که خواندید، به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، مواجهه با پرتوهای فرابنفش ۴-۵ درصد افزایش می یابد.

در پایان باید بگوییم، در زمستان به علت سرمای هوا، گرمای نور خورشید روی سطح پوست را حس نمی‌کنید. در نتیجه، متوجه سوزش ناشی از تابش این پرتوها نمی‌شوید و گمان می‌کنید در برابر خورشید محافظت شده اید.

 

 

 

دلایل استفاده از ضد آفتاب در زمستان

 

 

علاوه بر فواید کرم ضد آفتاب دلایل زیر را بخوانید تا برایتان روشن شود که چرا باید در زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

۱- برف مواجهه با پرتوهای فرابنفش را دو برابر می‌کند.

 

 

اگر شما هم مثل ما باشید، می دانید که مقاومت در برابر بیرون رفتن و ماندن در منزل کار سختی است. کوهنوردی و اسکی در زمستان بسیار لذت بخش است، اما خواه بیشتر اوقات خود را نزدیک سطح زمین بگذرانید و خواه به ارتفاعات بروید، باید بدانید که برف ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش نور خورشید را بازتاب می دهد؛ این یعنی در هوای برفی مواجهه با پرتوهای مضر تقریباً دو برابر بیشتر می شود.

 

 

 

۲- در ارتفاعات، جو رقیق‌تر است.

 

 

وقتی به کوهستان می روید، باید یادتان باشد که اشعه‌ی فرابنفش با هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، حدود ۴ درصد بیشتر می شود. در این حالت میزان مواجهه با این پرتوها بسیار بیشتر از زمانی است که در ساحل دریا هستید.

 

 

 

۳- اشعه‌ی فرابنفش A از شیشه عبور می‌کنند.

 

 

اگر دوست دارید پشت پنجره رو به آفتاب بنشینند و از گرمای خورشید لذت ببرید، باید بدانید که در این صورت هم، پوست شما از خطر پرتوهای زیان بار فرابنفش A در امان نیست. شیشه و ابر، از عبور اشعه ی فرانبفش B جلوگیری می کنند، اما حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فرابنفش A از شیشه عبور می کنند.

 

 

 

۴- در اواسط فصل زمستان، زمین نزدیک‌ترین فاصله را با خورشید دارد.

 

 

تغییر فصل نتیجه ی چرخش زمین است، نه میزان فاصله ی سیاره ی آبی ما با خورشید. در نیمکره ی شمالی، نزدیک به دو هفته بعد از انقلاب زمستانی، زمین در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید قرار می گیرد. تقریباً دو هفته پس از انقلاب تابستانی، فاصله‌ی زمین از خورشید به بیشترین میزان خود می رسد.

 

 

 

۵- لایه‌ی اوزون، که «ضد آفتاب» زمین محسوب می‌شود، در زمستان به نازک‌ترین حد خود می‌رسد.

 

 

لایه ی ازوون همچون ضد آفتابی برای زمین است و با جذب پرتوهای زیان بار خورشید، از ما محافظت می کند. ایران در نیمکره ی شمالی زمین است. در نیمکره‌ی شمالی، لایه‌ی اوزون معمولاً از اواخر آذر تا اسفند، به رقیق ترین حالت ممکن می رسد.

در فصل تابستان که معمولاً بیشتر وقت خود را خارج از خانه می گذرانیم و به طور طبیعی از ضد آفتاب استفاده می‌کنیم، مشکل چندانی وجود ندارد و چالش اصلی مربوط به فصل زمستان است. پس در این فصل، حتماً از کت و دستکش استفاده کنید و از فواید کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود غافل نشوید.

 

 

استفاده از کرم ضد آفتاب، اساس محفاظت از پوست

 

 

خوشبختانه، در زمستان هم می‌توانید در برابر اشعه‌ی مضر خورشید از پوست خود محافظت کنید. در هر فصل سال، اولین قدم انتخاب یک ضد آفتاب مناسب است. کرم ضد آفتاب شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

 

 

 1.SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

 

 

2.به خصوصیت پوست خود (یعنی چرب یا خشک بودن پوست) و مؤثر و بی خطر بودن ترکیبات کرم ضد آفتابی که قصد خرید آن را دارید، توجه داشته باشید.

ضدآفتاب ها را باید حداقل ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در برابر خورشید، استفاده کنید. همچنین، هر دو ساعت یک بار یا در صورت تعریق بیش از حد پوست، باید آن را تجدید کنید. ممکن است لازم باشد که در هوای برفی، تعداد دفعات تجدید کرم را افزایش دهید.

انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب از بین محصولات موجود در داروخانه و فروشگاه ها، کار آسانی نیست. داروسازان با برندهای مختلف و تفاوت های کوچک بین محصولات موجود، آشنایی کامل دارند. بنابراین، بهتر است پیش از تهیه ی کرم ضد آفتاب، با آنها مشورت کنید.

 

 


ثبت نظر