گالف دارو - داروخانه اینترنتی

هر آنچه که درباره زینک یا روی باید بدانید و معرفی مکمل یونی زینک

هر آنچه که درباره زینک یا روی باید بدانید و معرفی مکمل یونی زینک

 

 

زینک یا روی (Zn)چیست؟

 

 

زینک یکی از ریز عناصری است که اعمال مهمی را در بدن به عهده دارد. برخی از این اعمال شامل کمک به ساخت سلولها و آنزیم های جدید، فرآوری کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها و کمک به ترمیم زخم ها می باشد.

مصرف روزانه ی زنیک برای حفظ سلامت بدن ضروری است زیرا بدن سیستم دخیره ای برای زینک ندارد. شواهدی دال بر تأثیر زینک در بهبود علایم سرماخوردگی وجود دارد. اگر چه این شواهد کاملاً به اثبات نرسیده است.در مروری که بر مقالات مرتبط با تاثیرات مصرف قرص زینک ، اسپری تنفسی و ژلهای تنفسی زینک بر سرماخوردگی در سال 2007 انجام شد، 14 کار تحقیقاتی بررسی گردید که از این میان 7 تحقیق بر تاثیرات مثبت مصرف قرص های زینک و ژلهای بینی تاکید داشتند و 7 مقاله ی دیگر (5 مقاله در مورد تأثیر مصرف قرص زینک ، یک مورد استفاده از اسپری تنفسی و یک مورد قرص به همراه اسپری تنفسی) هیچ گونه تأثیری را در بهبود سرماخوردگی با مصرف زینک گزارش نکردند. البته در یکی ازمقالات این طور نتیجه گیری شده بود که زنیک می تواند مدت و شدت علایم سرماخوردگی را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

علایم کمبود زنیک

 

 

کمبود خفیف زینک هیچ نشانه ی بارزی ندارد اما کمبود شدید زینک می تواندعلایم زیر را بهمراه داشته باشد:

 

 

  • کاهش وزن

 

 

  • از دست دادن اشتها

 

 

  • رخوت

 

 

  • اسهال

 

 

  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ومستعد بودن به عفونت ها

 

 

  • اختلال در ترمیم زخم ها

 

 

  • اختلال در رشد فکری

 

 

  • از دست دادن موها، درماتیتیس(بیماری التهابی پوست)، عفونت های پوستی اطراف ناخن (paronychia)

 

 

  • اختلال در هدایت عصبی وتخریب عصب

 

 

  • دجنره شدن ماکولا، شب کوری

 

 

  • اختلال در درک مزه و بو

 

 

  • کم خونی فقر آهن

 

 

 

کسانی که مستعد به کمبود شدید زنیک هستند عبارتند از: افراد مطلقاً  گیاهخوار، افرادی که دچار التهاب دستگاه گوارش هستند، افراد مبتلا به اسهالهای طولانی مدت، افرادی که به آنورکسمیا یا بی اشتهایی مبتلا هستند، افراد مبتلا به ایدز و HIV مثبت و زنان باردار یا زنانی که به نوزادان خود شیر می دهند و افرادی که تغذیه ی ضعیفی دارند. اکثر افراد غالباً مقدار مورد نیاز زینک بدن خود را از غذای روزانه ی خود دریافت می کنند .

 

 

 

چه غذاهایی حاوی زینک هستند

 

 

 

 

 

 

 

این ماده ی معدنی مهم در بسیاری از غذاها یافت می شود در زیر تعدادی از این مواد غذایی را آورده ایم :

 

 

-       گوشتهای دریایی:ماهی ،صدف، خرچنگ، لابستر، ساردین ، ماهی سفید

 

 

-       گوشت : گوشت قرمز، گوشت پخته شده(با حرارت پایین)، جگر گوساله ، گوشت گوسفند، مرغ و بوقلمون

 

 

-       آجیل و دانه ها : کنجد، تخمه ی کدو، گردوی آمریکایی، آجیل ، بادام زمینی، بادام هندی ، فندق

 

 

-       مواد لبنی و تخم مرغ: شیر، ماست ، پنیر چدار، انواع تخم مرغ

 

 

-       حبوبات : لوبیا سبز، انواع لوبیای پخته، لوبیای سویا

 

 

-       میوه جات و سبزیجات: قارچ، اسفناج، سبزیجات دریایی، نخود سبز، کدو، مارچوبه، انواع کلم، بروکلی، شلغم، زنجفیل، سیر، میوه های خشک

 

 

-       غلات : گندم کامل، جو سیاه ، جو دوسر، گندم سیاه، نانها و پاستاهای تهیه شده از آرد کامل گندم، غلات غنی شده ی صبحانه

 

 

 

اندرکنش های زنیک

 

 

 یکی از مشکلات اصلی مصرف زینک کاهش جذب آن با خوردن چای و قهوه به همراه وعده ی غذایی است. گاهی خوردن برخی از انواع سبزیجات یا دانه ی کامل غلات که حاوی اسید فیتیک (در فیبر بافت می شود) هستند مانع از جذب زینک می گردد، زیرا زنیک با فیتیک اسید واکنش داده و تبدیل به زینک فیتات می شود که در بدن جذب نمی شود و با مدفوع خارج می گردد.این بدان معنی نیست که از خوردن غذاهای حاوی غلات و غذاهای گیاهی اجتناب کنید .باید بدانید که جذب زنیک و مقدار زینک موجود در غذاهای جانوری پیش از غذاهای گیاهی است.

البته بهتر است همراه یا بعد از وعده ی غذایی خود از خوردن چای یا قهوه پرهیز کنید.

 

 

 

آیا مصرف ساپلیمنت های حاوی زینک مفید است؟

 

 

 

همانطور که در بالا گفته شده است، شما می توانید مقدار زینک مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای رنگارنک و رژیم غذایی متنوع دریافت کنید، اما چنانچه تصمیم گرفتید ساپلیمنت زینک مصرف کنید، سعی کنید بیش از 25 میلی گرم در روز مصرف نکنید (مگر توصیه ی پزشک چیز دیگری باشد) زیرا مصرف بیش از نیاز می تواند مضر باشد.

 

یونی زینک مکمل تغذیه ای حاوی روی به همراه ویتامین های گروه B و ویتامین C می باشد که جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن ها مورد استفاده قرار می گیرد. روی یکی از ضروری ترین مواد معدنی موجود در بدن است که جهت انجام اعمال مهمی از جمله بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و  تعادل در میزان پاسخ التهابی، خون رسانی و کلاژن سازی در پوست مهم می باشد. بنابراین می توان گفت که ما برای حفظ سلامتی، زیبایی و انجام عملکرد های مهم به روی نیاز داریم و در صورت نبود میزان کافی از این ماده معدنی ممکن است احساس خستگی و بی رمق بودن، ریزش مو، مشکلات پوستی و ناخن را تجربه کنیم.

لازم است بدانیم که کند شدن روند بهبودی زخم ها و یا بیمار شدن مکرر از دیگر نشانه های کمبود این ماده در بدن است.

مکمل یونی زینک برای جبران کمبود این ماده در بدن ساخته شده است. این مکمل بیش از ۱۰۰٪ نیاز روزانه بدن از روی را برطرف می کند و همچنین کمترین عوارض گوارشی ناشی از مصرف مکمل های حاوی روی را ایجاد می کند. علاوه بر این وجود ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین های B5 و B7 به جذب بهتر این ماده در بدن کمک می کنند. یونی زینک در کمک به درمان آکنه های پوستی و کاهش بیماری های التهابی پوست موثر است، همچنین سبب حفظ درخشندگی و رشد مو و همچنین افزایش ضخامت و درخشندگی ناخن ها می گردد.

 

 

 

ویژگی های اصلی مکمل یونی زینک

 

 

 

مواد تشکیل دهنده ی یونی زینک

 

 

 

ویتامین های گروه B برای اثربخشی بیشتر

 

 

این دسته از ویتامین های موجود در مکمل یونی زینک در بسیاری از متابولیسم های مهم بدن شرکت می کنند و برای رشد سلول های جدید و افزایش تولید انرژی در بدن ضروری می باشند. این ویتامین ها همچنین در روند خون سازی نیز تاثیر گذارند اما بیشترین نقشی که با آن معرفی می شوند کمک به سلامت پوست، مو، ناخن، کبد و بهبود عملکرد سیستم بینایی است.

 

 

 

اهمیت ویتامین B1 در تقویت مو ها و درخشندگی پوست

 

 

 

 

 

 

 

 

ویتامین B1 یا تیامین جهت بهبود فرآیند هضم و جذب غذا و همچنین تامین انرژی مورد نیاز بدن مفید است. حضور این ویتامین در میان ترکیبات مکمل یونی زینک، به سلول های بدن کمک می کند تا کربوهیدرات دریافتی از طریق مصرف غذا را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کنند. در واقع نقش اصلی تیامین در متابولیسم کربوهیدرات، تامین انرژی برای سلول ها به ویژه مغز، سیستم عصبی و قلب است. به علاوه این که موجب تسریع در روند متابولیسم چربی و پروتئین نیز خواهد شد. اما در کنار همه ی این ها باید گفت که به طور کلی این ویتامین در انقباض عضلات و هدایت سیگنال های عصبی نیز نقش دارد و مصرف آن جهت بهبود خون رسانی به فولیکول های مو و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات قلبی-عروقی، مشکلات شناختی مانند آلزایمر و پیشگیری از دیابت توصیه می شود. در ادامه نکات دیگری را در مورد این ویتامین خواهیم دید.

 

 

 

تیامین موجود در یونی زینک با همکاری انتقال دهنده های عصبی در مغز :

 

 

 

۱. به تنظیم اشتها کمک می کند و همانطور که گفته شد حضور مقادیر کافی از این ویتامین برای هضم و جذب مواد غذایی نیز لازم است. بسیاری از آنزیم های گوارشی جهت فعال شدن خود نیازمند تیامین هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مثل بی اشتهایی، پرخوری و یا مشکل در هضم غذا شود.

 

 

 

۲. در انتقال پیام در سیستم عصبی مرکزی، تنظیم حرکات عضلات، عملکرد ذهن و حافظه اعمال شناخته شده ای دارد و برای کارکرد نرمال مغز نیز بسیار مهم است. به این دلیل که مواد غذایی مورد نیاز را برای سلول های عصبی فراهم می کند. تحقیقات نشان داده اند که این دسته از سلول ها در غشای خود دارای مقادیری از ویتامین B1 هستند و برای هرگونه فعالیتی نیازمند حضور آن خواهند بود. بنابراین می توان گفت که در صورت کمبود تیامین عملکرد سلول های عصبی دچار اختلال شده و مشکلاتی از قبیل افسردگی، فراموشی و اضطراب رخ می دهند.

در کنار همه ی این موارد باید به این نکته اشاره کرد که ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل خواهد کرد و از طریق کاهش عملکرد رادیکال های آزاد در بدن به خصوص در پوست به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و همچنین بهبود لکه های پوستی کمک می کند.

از آن جایی که این ویتامین در روند تولید گلبول های قرمز نیز موثر است، با بهبود گردش خون در بدن به تقویت فولیکول های مو می پردازد و پس از آن سبب افزایش رشد مو ها و درخشندگی آن ها می شود. مکمل یونی زینک حاوی ۱۰ میلی گرم از این ویتامین می باشد.

 

 

 

 

ویتامین B2 موجود در یونی زینک و بهبود متابولیسم بدن

 

 

 

ویتامین B2 یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده ی مکمل یونی زینک است که با توجه به عملکرد خود در روند متابولیسمی بدن بسیار هوشمندانه عمل می کند. در واقع این ویتامین با حفظ سلامت کبد به کنترل میزان هورمون ها و ریز مغذی های ضروری کمک می کند، علاوه بر آن در سوخت و ساز سلول ها نیز موثر می باشد. اما چرا این ویتامین برای بدن مفید است؟ باید بدانیم که وجود این ویتامین برای جذب و فعال سازی آهن، اسید فولیک، ویتامین B1, B3, B6 لازم است. در نتیجه سبب ذخیره ی مواد معدنی ضروری در بدن می شود.

از طرفی طبق نظر متخصصین دریافت مقادیر کافی از ویتامین B2 برای سالم نگه داشتن پوست و عضلات و همچنین جلوگیری از بروز بیماری های چشمی نیز بسیار مفید خواهد بود.

و نکات دیگر این که ویتامین B2 با تحریک فولیکول های مو، در تقویت مژه و رشد موهای سر موثر است و به دلیل کمک به جذب بهتر آهن در افزایش استحکام ناخن ها نیز تاثیرگذار می باشد. مقدار ۱۰ میلی گرم از ویتامین B2 در این مکمل وجود دارد.

 

 

 

ویتامین B3  موجود در یونی زینک یک عامل موفق در درمان جوش صورت

 

 

 

 

 

 

 

 

ویتامین B3 یکی دیگر از مواد موثر موجود در ترکیبات مکمل یونی زینک است که جهت اثرگذاری هر چه تمام تر در بهبود مشکلات پوستی شما مفید می باشد. در واقع باید گفت که این ویتامین در کاهش مواردی مانند التهاب پوستی، جوش و آکنه های دردناک و همچنین بهبود خارش و قرمزی پوست بسیار موثر است. در بررسی های به دست آمده نشان داده شده است که ویتامین B3 حتی به تنهایی می تواند به عنوان یک ریز مغذی برای بهبود و التیام آکنه های پوستی و از بین بردن جای جوش، به کار گرفته شود. این ویتامین با تقویت میزان خون رسانی به تحریک فاکتور های رشد می پردازد و باعث تسریع در روند بهبود التهابات پوستی می گردد.

علاوه بر این ها ویتامین B3 در کنار عنصر روی موجود در مکمل یونی زینک، تاثیر قابل توجهی روی اپیدرم پوست دارد. بنابراین باعث بهبود توانایی اپیدرم برای حفظ رطوبت کلی و همچنین جوان سازی پوست می شود. طی مصرف این ویتامین به همراه روی، پوست صورت شاداب تر، درخشان تر و صاف تر شده، از طرفی به فرآیند التیام بخشی علائم ناشی از خشکی و اگزما کمک می کند.

قابل ذکر است که مقدار ویتامین B3 موجود در مکمل یونی زینک ۳۰ میلی گرم است.

 

 

 

ویتامین B5 یک عامل مهم برای ترمیم کنندگی پوست

 

 

 

ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید موجود در مکمل یونی زینک برای تولید انرژی از طریق متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات بسیار مهم است. این ویتامین ارزشمند همچنین در فرآیند تولید کلسترول و اسید چرب نیز نقش خواهد داشت. علاوه بر آن برای رشد و تولید گلبول های سفید نیز لازم می باشد. حضور ویتامین B5 در کنار سایر ترکیبات مکمل یونی زینک، جهت عملکرد طبیعی غده فوق کلیه و ترشح کورتیزول حائز اهمیت است. نکته ای که در مورد فواید این ویتامین برای پوست وجود دارد این است که ویتامین B5 موجب تسریع در روند ترمیمی زخم ها به واسطه ی سرکوب پاسخ های التهابی در بدن می شود. از دیگر دلایلی که باعث شده تا حضور این ویتامین برای پوست مفید باشد خاصیت محافظت کنندگی آن در برابر اشعه ی فرابنفش است. همچنین ثابت شده است که مصرف این ویتامین در روند تولید رنگدانه های مو و جلوگیری از مشکلات شکنندگی، مو خوره و همچنین ریزش موی زودرس موثر می باشد. گفتنی است که وجود این ویتامین در کنار زینک و بیوتین به اثربخشی یک دیگر کمک می کنند و پوست و مویی درخشان تر و سالم تر فراهم خواهند کرد. میزان ویتامین B5 موجود در مکمل یونی زینک ۵۰ میلی گرم می باشد.

 

 

 

ویتامین B6 یک عامل التیام بخش برای پوست

 

 

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین یکی از دیگر ترکیبات موجود در مکمل یونی زینک است که برای اعمال مختلفی از جمله کارکرد نرمال پروتئین های بدن، متابولیسم چربی ها، ساخت گلبول های قرمز و اعمال نورون های مغزی بسیار ضروری می باشد. به طور کلی باید گفت که ویتامین B6 از هر نظر برای بدن مفید است. در اولین قدم باید بدانیم این ویتامین میزان هموسیستئین که یک ترکیب مضر برای بدن است را کاهش می دهد. همین امر زمینه ساز از بین بردن ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها خواهد بود. مثلا این که از بروز اختلالات شناختی مانند آلزایمر پیشگیری می کند. مورد دیگر این که ویتامین B6 به بهبود سطح هموگلوبین در بدن شما کمک می کند. در نتیجه با دریافت مقادیر کافی از آن ریسک ابتلا به  آنمی (کم خونی) کم خواهد شد. از طرفی می تواند آثار مفیدی در کاهش کلسترول و پیشگیری از بروز مشکلات سیستم قلبی-عروقی داشته باشد. طبق تحقیقات ثابت شده است که حضور ویتامین B6 برای حفظ سلول های پوستی و رشد آن ها بسیار ضروری است. این ویتامین موجود در مکمل یونی زینک، به عنوان یک کوآنزیم نقش مهمی در متابولیسم اسید آمینه ها در بدن دارد. مطالعات اخیر تاثیر این ویتامین در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان روده و سرطان پوست را تایید کرده اند. زیرا این ویتامین در رشد و تقسیم سلول ها نظارت دارد و همچنین با محافظت پوست و کمک به بازسازی سلول ها از ایجاد مشکلات مربوط به چرخه رشد و سرطانی شدن آن ها جلوگیری می کند. در مکمل یونی زینک ۳ میلی گرم از این ویتامین وجود دارد.

 

 

 

  اهمیت استفاده از بیوتین در مکمل یونی زینک

 

 

 

بیوتین یا ویتامین B7 یکی دیگر از اجرای تشکیل دهنده ی مکمل یونی زینک می باشد که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و همچنین زیباسازی پوست، مو و ناخن ایفا می کند. مصرف این ویتامین سبب شفافیت، استحکام و رشد موها شده و پوستی درخشان و سلامت به ارمغان می آورد. علاوه بر این ها لازم است بدانیم که مقدار کافی از این ویتامین برای عملکرد درست سیستم عصبی و پیشگیری از بروز اختلالات سیستم قلبی-عروقی نیز ضروری می باشد.

به یاد داشته باشیم که بیوتین خاصیت ضد لک دارد، همچنین در جلوگیری از پیری زودرس اعمال شگفت انگیزی را انجام می دهد. ویتامین B7 از طریق تجزیه ی چربی ها، دفع سموم بدن، بهبود آبرسانی و ترمیم سلول ها، تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت پوست خواهد داشت. بیوتین علاوه بر این اعمال در روند التیام جوش های پوستی، عفونت های قارچی و خشکی پوست نیز نقش بزرگی ایفا می نماید. دریافت مقادیر کافی از این ویتامین به پیشگیری از ریزش مو و همچنین تسریع در رشد آن کمک به سزایی خواهد کرد. پزشکان متخصص همواره مصرف بیوتین را جهت داشتن ناخن هایی محکم و شفاف توصیه می کنند.  مکمل یونی زینک حاوی ۱۰۰ میکروگرم بیوتین می باشد.

 

 

 

فولیک اسید برای خون رسانی به فولیکول ها

 

 

 

فولیک اسید یا ویتامین B9 نیز یکی دیگر از ترکیبات موجود در مکمل یونی زینک است که به دلیل نقش موثر خود در خون سازی بسیار شناخته شده می باشد. این ویتامین به فرآیند تولید گلبول های قرمز جدید کمک می کند و سبب بهبود خون رسانی به بافت و اندام های مختلف خواهد شد. حضور مقادیر کافی از فولیک اسید برای عملکرد مناسب DNA بسیار مفید است. همچنین میزان چربی خون را نیز کاهش می دهد. همین امر می تواند ریسک ابتلا به مشکلات متابولیک از جمله ابتلا به چاقی و همچنین دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. اما علاوه بر این ها مصرف فولیک اسید دارای فواید بسیاری برای پوست و مو نیز می باشد. به این دلیل که باعث تحریک تکثیر فولیکول های مو می شود، بنابراین از سفیدی و ریزش مو جلوگیری خواهد کرد. اسید فولیک موجود در مکمل یونی زینک برای تقویت رنگدانه های موجود در ساختار پوست و مو مفید است و عملکرد غدد سبوم ( غدد چربی) در پوست سر را تنظیم می نماید. در نتیجه می توان گفت که این ماده ی ارزشمند باعث افزایش رشد مو شده و به داشتن پوستی سالم و درخشان کمک می کند. میزان فولیک اسید در این مکمل 500 میکروگرم می باشد.

 

 

 

ویتامین B12 برای داشتن مو هایی درخشان و  پوستی روشن تر

 

 

 

ویتامین  B12 یکی از مهمترین ترکیباتی است که جهت سلامت و تقویت پوست و مو مورد نیاز است. این ویتامین موجود در مکمل یونی زینک باعث درخشندگی بیشتر پوست خواهد شد. از آنجایی که ویتامین  B12 یا کوبالامین دارای فواید چشمگیری از جمله ساخت و تکثیر DNA، تکثیر سلول های دستگاه عصبی، دستگاه گوارشی، بافت مغز استخوان و همچنین تولید گلبول های قرمز است، در تمامی فرآیند های زمینهه ای بدن شرکت می کند و تاثیر فراوانی بر بهبود متابولیسم، تقویت قلب و سایر ارگان ها دارد. این ویتامین ارزشمند همچنین برای تقویت پوست و بهبود مشکلات آن بسیار موثر عمل می نماید. گفتنی است که ارتباط زیادی بین ویتامین B12 و درمان اگزمای پوستی وجود دارد. کوبالامین در تسریع بازسازی سلول های پوست عملکردی خارق العاده دارد، با اتصال به آنزیم ها به بهبود سوخت و ساز در سطح این بافت کمک می کند و در نتیجه سبب التیام و بازیابی سلول های آسیب دیده خواهد شد. بنابراین با مصرف این ویتامین اگزمای پوستی و حساسیت های التهابی درمان می شوند.

علاوه بر این می توان گفت که ویتامین B12 اعمال مفید دیگری در جهت حفظ سلامت پوست انجام می دهد که از میان آن ها می توان به تنظیم تولید رنگدانه های پوستی، حفظ رطوبت و همچنین سلامت بافت زمینه ای از راه تقویت تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک اشاره کرد. بنابراین انتظار می رود که طی دریافت مقادیر کافی از این ویتامین تولید رنگدانه ها در پوست کاهش یابد، پراکندگی آن ها در سراسر پوست تنظیم شود و بسیاری از تیرگی های ناشی از جای جوش و زخم به دلیل باقی ماندن بخشی از رنگدانه های بافت آسیب دیده پوستی از بین برود. با مصرف این ویتامین پوست فرصت بازسازی را پیدا می کند و در پایان دوره مصرف پوستی روشن تر، درخشان تر و شفاف خواهید داشت.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که ویتامین B12 به جذب آهن و ساخت و بازسازی گلبول های قرمز کمک می کند. همین امر باعث تقویت سیستم خون رسانی می شود و مواد مغذی به سراسر بدن و البته فولیکول های مو خواهند رسید. بنابراین سبب افزایش رشد و درخشندگی مو و البته مانع از ریزش آن می شود.این ویتامین به سلامت ناخن ها نیز کمک می کند و در بهبود رشد و افزایش استحکام آن ها بسیار موثر است. مکمل یونی زینک حاوی ۱۵ میکروگرم از این ویتامین ارزشمند می باشد.

 

 

 

زینک و بهبود کلاژن سازی

 

 

 

مصرف زینک به عنوان یک عامل ترمیم کننده بافت و پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن بدنی سالم نیاز داریم تا همواره میزان کافی از زینک را مصرف نماییم. این ماده به فعالیت نرمال سیستم ایمنی کمک می کند. به این دلیل که در روند تولید گلبول های سفید نقش به سزایی خواهد داشت. از طرفی موجب تسریع روند بازسازی سلول های پوستی می شود و این عمل جهت ترمیم جای زخم و جوش مفید است.

لازم است بدانیم که حضور زینک برای فرآیند پروتئین سازی بسیار ضروری می باشد. این ماده ارزشمند برای تولید و عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم ها و هورمون ها مهم است. علاوه بر این ها از آن جایی که زینک در فرآیند کلاژن سازی نقش عمده ای دارد، بنابراین مصرف آن برای داشتن پوستی سالم و شاداب توصیه می شود. البته باید گفت که زینک از یک جهت دیگر موجب تقویت پوست و موی شما می شود. به این دلیل که وجود مقادیر کافی از این ماده برای تولید یک پروتئین مهم دیگر یعنی کراتین نیز بسیار حیاتی است. کراتین از مشکلات مربوط به ریزش مو مانند نازک شدن و ریزش آن جلوگیری می کند. همچنین در پایان باید گفت که میزان کافی از این ماده ارزشمند در بدن جهت بهبود سیستم بینایی و مقابله با استرس نیز مفید خواهد بود.

در مکمل یونی زینک 15 میلی گرم زینک المنتال وجود دارد.

 

 

 

  یونی زینک و ویتامین C

 

 

 

ویتامین C نیز یکی دیگر از ترکیبات موجود در مکمل یونی زینک می باشد. از آنجایی که این ویتامین تنها در منابع غذایی و مکمل ها یافت می شود و بدن قادر به ساخت این ویتامین نیست، بنابراین طبق نظر متخصصین در حوزه ی تغذیه و سلامت مصرف روزانه میزان کافی از ویتامین C جهت حفظ سلامتی توصیه می شود. ویتامین C به همراه زینک به افزایش جذب مواد معدنی در بدن کمک می کند و عملکرد سیستم ایمنی را نیز بهبود می بخشد. گفتنی است که این ویتامین با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی خود مانع از عملکرد عوامل اکسیداتیو در بدن می شود به خصوص اینکه سبب محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش خواهد شد. اما علاوه بر این موارد باید بدانیم که دریافت مقادیر کافی از این ویتامین برای حفظ قابلیت ارتجاعی و همچنین قوام پوست بسیار مهم است. همچنین در درمان جای جوش و لکه های پوستی نیز عملکردی تاثیرگذار دارد. به این دلیل که ویتامین C در روند ساخت کلاژن در پوست نقش مهمی را ایفا می نماید و همین امر سبب نرمی بافت پوست می شود و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می برد. این ویتامین که ساخت لیپید در پوست را تقویت می نماید، به حفظ آب در بافت کمک کرده که این امر علاوه بر جلوگیری از بروز خشکی های مزمن، جهت پیشگیری از ظهور نشانه های پیری و لکه های پوستی نیز مهم می باشد.  البته در کنار همه ی این موارد می دانیم که ویتامین C به دلیل نقش خود در بهبود جذب آهن در بدن برای خانم ها بسیار مهم است. این ویتامین به همراه ویتامین های گروه  B به خصوص ویتامین B12 و اسید فولیک به جذب بهتر و بیشتر آهن کمک می کند و در نتیجه از بروز کم خونی های شایع خصوصا در خانم ها جلوگیری خواهد کرد.

یونی زینک حاوی ۱۵۰ میلی گرم ویتامین C می باشد.

 

 

 

مقدار و روش مصرف مکمل یونی زینک

 

 

 

روزانه یک عدد قرص، همراه با وعده ی غذایی و یک لیوان آب خنک میل شود.

 

 

 

موارد احتیاط

 

 

مصرف این مکمل در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، سیروز کبدی، حساسیت غذایی و یا حساسیت به هر یک از مواد اولیه موجود در این محصول و در خانم های باردار و شیرده باید با احتیاط صورت بگیرد.

 

 

 

عوارض جانبی

 

 

 

مشابه تمام مکمل های تغذیه ای این محصول هم ممکن است در بعضی افراد سبب بروز عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و یا اسهال شود.

در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی، مصرف محصول را قطع و با پزشک و داروساز خود مشورت نمایید.

تداخل دارویی  یونی زینک

از مصرف همزمان یونی زینک، با آنتی بیوتیک ها (کینولون ها مانند سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین ها مانند ماینوسایکلین، داکسی سایکلین)، بیس فسفونات ها (مانند آلندرونیت، رزیدرونات، اتیدرونات)، دارو های ضد صرع (مانند فنی توئین)، لوودوپا و سیس پلاتین خودداری نمایید.

 

 

 


ثبت نظر