گالف دارو - داروخانه اینترنتی

چگونه با گرمای وحشتناک تابستان مبارزه کنیم؟

چگونه با گرمای وحشتناک تابستان مبارزه کنیم؟

فصل تابستان فرا رسیده و گرما با گام‌های داغ و سنگین خود شهرها را فرا گرفته است.

گاهی هوا چنان گرم می‌شود که عرق از سر و رویمان جاری می‌شود، خستگی و بی‌حوصلگی بر ما غلبه می‌کند و تشنگی سراپای وجودمان را می‌گیرد.

در این صورت است که مدام از خود می‌پرسیم چگونه می‌شود با این گرما مقابله کرد؟ آیا نوشیدن آب به تنهایی برای تحمل گرمای هوا کافی است؟

تعریق

تعریق یا همان عرق کردن پدیده‌ کاملاً طبیعی بدن انسان محسوب می‌شود و برخلاف باور عموم بخشی از سیستم خنک کننده‌ بدن است که باعث می‌شود بدن در دمای مناسبی قرار گیرد. در واقع عرق این توانایی را دارد که به طور طبیعی در عرض چند دقیقه بدن را خنک کند.

برای همین است وقتی سخت مشغول کار و فعالیت هستیم عرق از سر و رویمان جاری می‌شود.

واقعیت این است هرچه بیشتر عرق کنید بدنتان خنک‌تر می‌شود.

علاوه بر این، عرق، آرام‌بخش ایده‌آل اعصاب انسان نیز محسوب می‌شود و این قابلیت را دارد که نبض را تنظیم کند.

به طور کلی عرق کردن روشی است که بدن به وسیله‌ آن خود را خنک نگه می‌دارد.

با وجود این که نقش تعریق در خنک نگه داشتن بدن در نوع خود بسیار جالب و فوق‌العاده است اما باید بدانید که همین عرق کار بسیار مهم دیگری نیز انجام می‌دهد که خیلی از ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم: دفع سموم بدن؛ پس عرق کردن آنقدرها هم بد نیست.

اما زمانی که عرق می‌کنیم بدن آب و املاح معدنی خود را نیز از دست می‌دهد و لازم است که تمام این عناصر جایگزین شوند.

در واقع لازم است که در فصل گرما خوب بخورید و خوب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود یعنی اینکه آب خود را از دست ندهد.

زیرا از دست رفتن آب بدن آسیب رسان خواهد بود.

آب بنوشید

یکی از بهترین روش‌های دفاع در برابر گرمای زیاد، آب نوشیدن است.

با توجه به اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از گرما باید بیش از حد معمول آب بنوشید و منتظر نمانید تا تشنه شوید.

با هیدراته کردن بدنخود، قادر خواهید بود با تعریق بیشتر، خنک شوید و سایر کارکرد‌های حیاتی بدن را تا حد امکان آسان کنید.

نوشیدنی‌های گیاهی بنوشید

بسیاری از نوشیدنی‌های گیاهی می‌توانند در کاهش دمای بدن تاثیر بگذارند.

برای مثال نوشیدنی‌هایی بر پایه عرقیجات گیاهی یا گیاهان تازه می‌توانند زمینه ساز کاهش دمای بدن شوند.

پرده‌های خانه را بکشید

ممکن است بخواهید یک روز زیبا در تابستان را در آفتاب بگذارد، اما بهتر است این کار را در بالکن یا حیاط انجام دهید، با کشیدن پرده‌های خانه و کاهش ورود آفتاب به خانه می‌توانید مانع از گرم شدن اتاق‌ها شوید. درواقع هر اندازه سایه بیشتری ایجاد شود خانه خنک‌تر می‌شود.

روتختی‌ها را عوض کنید

روتختی‌های تیره، کلفت و تشکیل شده از مواد پلاستیکی می‌توانند تاثیری بسیار منفی بر گرمای بدن در طول شب بگذارند؛ بنابراین بهتر است از روتختی و ملافه‌های نخی و و سبک وزن با رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.

از وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید

خوردن غذا‌های فست فودی، گوشت‌های قرمز، غذا‌های پرکالری و بسیار چرب می‌توانند باعث شوند که شما احساس گرمای بیشتری کنید؛ بنابراین بهتر است از غذا‌های گیاهی، سبک و خانگی که کالری کمتری دارند استفاده کنید.

فرش، قالیچه، موکت و کوسن‌های روی مبل را دور کنید.

شاید الان بگویید بدون این‌ موارد خانه قشنگی نخواهم داشت ولی این را باید بدانید که اگر تمایل دارید گرما در محیط خانه نباشد، باید از اجسامی که گرد و غبار به خود می‌گیرند فاصله بگیرید. در این صورت هوای خانه تمیزتر و خنک‌تر باقی می‌ماند.

طبق تحقیقات پژوهشکده ویکتوریای استرالیا EPA Victoria گرد و غبار کیفیت هوای محیط را به شدت پایین می‌آورد در صورتی که موکت و فرش بیشتر برای مناطق سردسیر مفید است، وقتی شما از فرش یا موکت استفاده می‌کنید دقیقاً مثل این است که در تابستان از لباس گرم استفاده میکنید.

بهترین روش استفاده از سنگ مرمر، چوب بامبو، کفپوش چوبی و یا کاشی می باشد.

لباس خواب مناسب تن کنید

بهترین لباس خواب، لباس‌هایی از جنس پارچه کتان هستند زیرا بهتر می‌توانند نفس بکشند ولی از این روش بهتر، بدون لباس خوابیدن است.

یک سری تحقیقات انجام شده تأثیرات خوابیدن بی لباس را ثابت کرده است؛ دانشگاه روچستر University of Rochester اعلام کرده است بدون لباس خوابیدن می تواند کیفیت خواب شما را بالا ببرد.

دانشگاه آمستردام University of Amesterdam افشاء کرده است که دمای بدن شما پایین می‌آید و همچنین دانشگاه ملبورن استرلیا University of Melbourne طبق پژوهشی به این نتیجه رسیده است که این عمل باعث راحتی بیشتر و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.


ثبت نظر