گالف دارو - داروخانه اینترنتی

بالا بردن کیفیت اسپرم با اسیدفولیک

بالا بردن کیفیت اسپرم با اسیدفولیک

یک ارتباط بین مصرف فولیک اسید و فراوانی ناهنجاری در سلول های اسپرم مردان وجود دارد.

اسپرم شامل تعداد غیر طبیعی کروموزوم است حدود 1٪ به 4٪ از اسپرم مرد سالم را که برخی از انواع اختلال از این نوع است مصرف ويتامين B9 در سنين باروري مي‏ تواند از بروز نيمي از نقايص لوله عصبي مانند «اسپاينابيفيدا» جلوگيري کند.

کمبود اين ويتامين در زمان بارداري مي‏ تواند به کم‏ خوني، تولد نوزادنارس و ايجاد نقص لوله عصبي در جنين منجر شود.

تا چندي پيش، مصرف اسيدفوليک فقط به زنان باردار توصيه مي‏شد که در حال حاضر براساس نتايج تحقيقات انجام‏ شده مصرف آن به آقايان نيز توصيه مي‏ شود.

براساس نتايج تحقيقات اين ويتامين در تقسيم‌هاي سلولي نقش بسزايي دارد و حرکت و کيفيت اسپرم را بهبود مي‏بخشد.

معمولا به تمام خانم‏ها توصيه مي‌شود 6 ماه قبل از بارداري به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمايش‌هاي روتين و موردنيازشان را انجام دهند.

البته در اين زمان حتما بايد با حضور همسرشان به پزشک مراجعه کنند تا آزمايش‏ هاي لازم هم براي همسرشان و هم براي خود خانم تجويز شود.

معمولا يکي از آزمايش‏هاي تجويزشده به آقايان، آزمايش اسپرموگرام است که در آن حرکت، شکل و تعداد اسپرم‏ها ارزيابي مي‏شود.

گاهي ممكن است جواب آزمايش در بعضي از افراد غيرطبيعي باشد كه مي‏تواند علت‏هاي زيادي داشته باشد.

جالب اينکه در مواردي فقط با تجويز انواع ويتامين‏ها مانند زينک، اسيدفوليک و ويتامين D مشکل برطرف مي‏شود.

از سوي ديگر، نتايج تحقيقات حتي در روش‏ IVF نشان مي‏ دهد مرداني که 3-2 ماه قبل از بارداري همسرشان، مصرف ويتامين و اسيدفوليک را شروع کرده‏ اند کيفيت و شکل اسپرم و توانايي باروري در آنها افزايش مي‏يابد.

دوز اسيدفوليک مصرفي با توجه به اينکه فرد چه زماني تصميم به مصرف آن دارد، متفاوت خواهد بود مثلا اگر خانمي قرار است طي يکي، دو ماه آينده باردار شود مصرف اسيدفوليک 5 ميلي‏ گرمي و در آقايان 1 ميلي‏ گرمي توصيه مي ‏شود ولي اگر خانمي تصميم بگيرد 6 ماه تا يک سال بعد باردار شود مصرف اسيدفوليک با دوز يک ميلي‏ گرم و در آقايان هم همان دوز يک ميلي‏ گرم پيشنهاد خواهد شد.

اسیدفولیک برای تقویت اسپرم

اغلب توصیه می شود مردان دارای مشکل باروری از مکمل های غذایی افزاینده تعداد اسپرم استفاده کنند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد ترکیب مکمل های اسید فولیک و زینک در مردان مبتلا به مشکلات باروری 74 درصد اسپرم را افزایش می دهد.

البته هنوز برای نتیجه گیری در این زمینه زود است، بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا این تعداد اسپرم بیشتر منجر به بهبود میزان باروری هم می شود یا خیر، اما محققان می گویند این یافته ها ممکن است دریچه های جدیدی را به روی تحقیقات و درمان باروری مردان باز کند.

محققان در این مطالعه دریافتند مردان دارای مشکلات باروری که روزانه 5 میلی گرم اسید فولیک و 66 میلی گرم سولفات روی به مدت 26 هفته مصرف کردند تعداد کل اسپرم های طبیعی 74 درصد و تعداد اسپرم های غیرطبیعی 4 درصد افزایش یافت.

افزایش قابل توجهی در تعداد اسپرم مردان سالم مشاهده نشد.

به احتمال زیاد این امر به دلیل تنوع بیشتر تعداد اسپرم در این مردان در مقایسه با مردان نابارور است.

هنگام مصرف زینک یا اسیدفولیک به تنهایی نیز تاثیر قابل توجهی بر تولید اسپرم مشاهده نشد.

نقص لوله عصبی

مصرف مکمل های اسید فولیک قبل و حین بارداری به جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین کمک می کند، همچنین خطرات زایمان زودرس، بی نظمی قلب و شکاف کام را کاهش می دهد.

دفتر مکمل های غذایی می گوید همه زنانی که می خواهند به زودی باردار شوند باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک از مکمل ها یا غذاهای غنی شده در کنار فولات دریافتی از رژیم غذایی خود دریافت کنند.

منابع تامین اسید فولیک

اسید فولیک در مکمل های غذایی و مواد غذایی غنی شده از جمله نان، آرد و غلات وجود دارد، همچنین یک ماده افزودنی رایج به ویتامین های B کمپلکس است. بسیاری از مواد غذایی به طور طبیعی سرشار از فولات هستند.

بهترین منابع عبارتند از:

جگر گاو
اسفناج پخته شده
لوبیا چشم بلبلی
مارچوبه
جوانه بروکسل
کاهو
آووکادو
کلم بروکلی
نخود سبز
لوبیا
آب گوجه فرنگی
آب پرتقال
بادام زمینی تفت داده شده
پرتقال و گریپ فروت تازه
پاپایا
موز
تخم مرغ آب پز
طالبی


ثبت نظر