گالف دارو - داروخانه اینترنتی

با آنفولانزا بیشتر آشنا شوید و از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنید

با آنفولانزا بیشتر آشنا شوید و از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنید

 

 

 

آنفولانزا یک بیماری مسری دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس‌های آنفولانزا بوجود می‌آید و قسمت‌های مختلف بدن از جمله گلو، بینی و ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری طیفی از خفیف تا شدید را شامل می‌شود و گاهی باعث مرگ فرد نیز خواهد شد. اما نشانه‌های آن چیست؟ عوامل ایجاد کننده‌ی آن کدام‌اند و با رعایت چه مواردی از ابتلا به آن می‌توان جلوگیری کرد؟ همه این‌ها سوالاتی هستند که ما در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 


سه نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد:

 

 


• آنفولانزا A. • آنفولانزا B. • آنفولانزا C. انواع ویروس‌های A. و B. تقریباً هر زمستان باعث بروز همه گیری‌های فصلی در ایالات متحده و اروپا می‌شوند.

 

 

ویروس آنفولانزا نوع C. باعث بیماری خفیف تنفسی می‌شود و نقشی در شیوع همه گیری ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 


چند حقیقت کوتاه از بیماری و ویروس آنفولانزا

 

 

 

قبل از بررسی دقیق این بیماری ۴ نکته کلیدی از ویروس آنفولانزا را با هم بررسی می‌کنیم:

 

 

 

آنتی بیوتیک‌ها قادر به درمان آنفولانزا نیستند، اما برخی دارو‌های ضد ویروسی این قابلیت را دارند.

 

 

 

طبق آمار، تقریبا ۵-۲۰ درصد آمریکایی‌ها مبتلا به این بیماری می‌شوند.

 

 

 

متخصصین بر این باورند بهترین راه جلوگیری از ابتلا، دریافت سالانه‌ی واکسن آنفولانزا است.

 

 

 

واکسن آنفولانزا برای تمام گروه‌ها از جمله افرادی که به بیماری‌های آلرژیک خصوصا حساسیت به تخم مرغ مبتلا هستند مناسب نیست.

 

 

 

نشانه‌های آنفولانزا

 

 

 

سردرگمی بین تشخیص آنفولانزا با سرماخوردگی شدید امری شایع است. علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد.

 

 

آبریزش یا انسداد بینی

 

 

 تب و لرز

 

 

 گلودرد

 

 

 سرفه

 

 

 


علائم آنفولانزا معمولا ناگهانی بروز پیدا می‌کند و فرم شدید تری نسبت به سرما خوردگی ایجاد می‌کند. برای کمک به شما در جدا کردن آن‌ها، در زیر برخی از علائم آنفولانزا که با سرماخوردگی متفاوت است را ذکر می‌کنیم:

 

 

 

درجه حرارت بالا
 

 

 

عرق سرد و لرز

 

 

 سر درد

 

 

درد مفاصل و اندام‌ها

 

 

 احساس خستگی بیشتر

 

 

همچنین ممکن است علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال وجود داشته باشد. این موارد در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

 

 

به طور معمول، علائم حدود ۱ هفته باقی می‌ماند، اما با این حال، احساس خستگی می‌تواند برای چند هفته ادامه دار باشد.

 

 

شایان ذکر است که همه مبتلایان به آنفولانزا تمام این علائم را ندارند. به عنوان مثال، آنفلوانزا بدون تب نیز امکان پذیر است.

 

 

اغلب، خستگی یکی از اولین نشانه‌های آنفولانزا و سرما خوردگی است؛ که در موارد آنفولانزا میزان شدیدتری از آن را فرد تجربه می‌کند.

 

 

 

 

برای پیشگیری از آنفولانزا چه باید کرد

 

 

بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزای فصلی، واکسینه شدن سالانه است . همچنین جهت جلوگیری از سرایت آنفولانزا، انجام برخی عادات خوب بهداشتی مثل گرفتن جلوی دهان هنگام سرفه کردن، شستشوی مرتب دست ها می تواند به پیشگیری از این بیماری تنفسی کمک کند. از داروهای ضدویروس می توان برای درمان و پیشگیری از این بیماری نیز استفاده کرد.
در زیر نکاتی وجود دارد که می تواند به حفاظت و مراقبت از خود و دیگران در برابر ویروس آنفلوآنزا و جلوگیری از سرایت این بیماری کمک کند.

 

 

 

واکسینه شدن:

 

 

 

واکسن آنفلوآنزای فصلی به جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا که یک بیماری شایع فصلی است، کمک می کند.

 

 

 

 خودداری از تماس نزدیک:

 

 

از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید، از دیگران فاصله بگیرید تا آنها به این بیماری مبتلا نشوند.

 

 

 تا زمانی که بیمار هستید، در خانه بمانید.

 

 

درصورت امکان از رفتن به محل کار، مدرسه و یا ماموریت خودداری کنید و در خانه بمانید. این کار مانع سرایت بیماری به دیگران می شود.

 

 

 

 جلوی دهان و بینی را بگیرید. 

 

 

 

هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی را با یک دستمال بپوشانید که اینکار از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری می کند. آنفلوآنزا و سایر بیماری های ریوی خطرناک مثل ویروس RSV، سیاه سرفه و بیماری شدید و مزمن ریوی (SARS) از طریق سرفه، عطسه یا دستان آلوده سرایت می کنند.

 

 

 

شستشوی دست:

 

 

شستشوی مرتب دست ها از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از مواد ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید.

 

 

 

نکاتی در مورد شستشوی دست و استفاده از ضدعفونی کننده های الکلی:

 

 

کیت SNAP با هدف جلوگیری از غیبت دانش آموزان در مدرسه و شستشوی مرتب دست و با حمایت مدارس، پروژه CDC، سازمان بهداشت و خدمات انسانی و موسسه نظافت و پاکیزگی امریکا طراحی شده است.

 

 

 

عدم تماس دست به چشم، بینی یا دهان:

 

 

 ویروس ها غالبا زمانی پخش می شوند که فرد با اشیای آلوده به ویروس تماس داشته باشد و همان دست ها را به چشم، بینی یا دهان بزند.

 

 

 

 تمرین عادات خوب بهداشتی:

 

 

 

سطوح آلوده به ویروس در محل کار، مدرسه یا خانه را مرتبا نظافت و پاکیزه و ضدعفونی کنید. به میزان کافی استراحت کنید. تحرک داشته باشید و ورزش کنید. استرس را مدیریت و کنترل کنید. مایعات فراوان بنوشید و تغذیه خوب و کافی داشته باشید.

 

 

 

مداخله های غیردارویی(NPI):

 

 

اقدامات پیشگیرانه مثل مداخله های غیردارویی به غیر از واکسینه شدن یا مصرف دارو، اقداماتی است که مردم و جوامع می توانند برای جلوگیری از سرایت بیماری های واگیرداری مثل آنفولانزا انجام دهند.
 

 

 

پیشگیری از آنفولانزا در مدرسه:

 

 

  • اجرای طرح یا برنامه مراقبتی در مدرسه و مهدکودک همزمان با شیوع آنفلوآنزا یا بیماری های واگیردار و یا واکسینه کردن کودکان و دانش آموزان در مدرسه در برابر ویروس آنفولانزا.

 

 

  • نظافت، پاکسازی و ضدعفونی کردن مرتب اشیا و سطوحی که کودکان و دانش آموزان با آنها تماس دارند. کودکان و دانش آموزان باید مجهز به دستمال، صابون، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده و شوینده های الکلی باشند. 

 

 

  • جداکردن دانش آموزان بیمار از افراد سالم و مراقبت از آنها تا زمانی که بتوانند به خانه بروند.

 

 

 

پیشگیری از آنفولانزا در محل کار:

 

 

  • اجرای طرح یا برنامه مراقبتی همزمان با شیوع آنفولانزا یا بیماری های واگیردار و واکسینه شدن کارکنان در برابر ویروس آنفولانزا در محل کار

 

 

  • پاکسازی و ضدعفونی کردن مرتب اشیا و سطوح نظیر دستگیره در، صفحه کلید و تلفن برای پیشگیری از سرایت بیماری

 

 

  • محل کار باید مجهز به دستمال، صابون، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده یا شوینده های الکلی باشد.

 

 

  • هنگامی که بدلیل بیماری مجبور به ترک محل کار و استراحت در خانه هستید، دوستان یا همکاران خود را نسبت به انجام وظایف و مسئولیت هایی که دارید، آگاه کنید.

 

 

  • در صورتی که در محل کار دچار بیماری شدید، فورا به خانه بروید و استراحت کنید.

 


ثبت نظر