گالف دارو - داروخانه اینترنتی

علت ایجاد شوره سر در کودکان و راه درمان آن

علت ایجاد شوره سر در کودکان و راه درمان آن

 

 

 

چه عواملی باعث بروز شوره سر در بچه ها میشود؟

 

 

شوره سر در کودکان هم به اندازه ی بزرگسالان شایع است و حتی می توان گفت که برخی علل وجود دارد که در کودکان شایع تر از بزرگسالان است. شوره سر در کودکان ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی ایجاد شود و شما می توانید به سادگی به آن ها آموزش دهید تا موهای خود را بطور منظم شستشو دهند اما اگر شوره سر باقی ماند استفاده از شامپوهای ضد شوره برای کنترل و درمان شوره می تواند کافی باشد.

شوره سر یکی دیگر از نام های رایج درماتیت سائبوری است به ویژه زمانی که در پوست سر رخ می دهد. این مشکل بسیار شایع در نوزادان، کودکان و بزرگسالان، صرف نظر از سن یا نژاد است. شوره باعث ایجاد پوسته سفید یا زرد روی پوست سر و سایر قسمت های چرب بدن می شود. مناطق دیگری که ممکن است دچار شوره شوند شامل ابروها، پلک ها، گوش ها، پشت گردن، زیر بغل، کشاله ران و شکم است. در بعضی موارد شوره سر می تواند در ناحیه آسیب دیده قرمزی ایجاد کند و ممکن است پوسته پوسته شود و شروع به خارش کند که گاهی اوقات خیلی شدید است. در موارد نادر شوره سر اگر درمان نشود حتی می تواند منجر به ریزش مو شود. هرچند که موهای ریخته شده پس از درمان شوره سردوباره با موی جدید جایگزین میشوند. شوره سر مسری نیست و اغلب با شستن روزانه سر با شامپو مناسب و ملایم کنترل می شود. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است یک شامپو یا کرم دارویی را توصیه کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عمدتا چه کسانی به شوره سر مبتلا می شوند؟

 

 

اگر نگران شوره سر کودک خود هستید و کودک شما به شوره مبتلا شده نگران نباشید، زیرا فقط کودک شما نیست که با چنین مشکلی رو به رو شده. شوره سر عمدتا در بزرگسالی یا در آغاز بلوغ در افراد بروز می یابد. پزشکان علت دقیق بروز این پدیده را نمی دانند. اما بعضی معتقدند هنگامی که غدد چربی و فولیکول های مو بیش از حد پوست سر را چرب می کنند فرد دچار شوره سر می شود.البته یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بالا رفتن سطح ترشح هورمون ها در سنین نوجوانی و در نتیجه تولید چربی بیشتر و ایجاد شوره سر بوده.افراد مبتلا به اگزما نیز بارها شاهد بوده اند که وقتی اگزما در آنها تشدید می شود شوره سرشان نیز بیش تر می شود. همچنان آغاز فصل زمستان و هوای سرد نیز باعث تشدید شوره سر در افراد می شود. سایر عوامل دیگری نیز شانس افراد در ابتلا به سبوره را افزایش می دهد، عواملی مثل استرس ، اختلال در سیستم ایمنی بدن و مشکلات عصبی.

 

 

 

چه عواملی باعث بروز شوره سر در بچه ها میشود؟

 

 

 

جالب است بدانید که مشکل بروز شوره سر در کودکان حالتی مسری ندارد؛ فقط ممکن است برای بچههای کوچک کمی خجالتآور به نظر برسد. با این حال، میتوان ادعا کرد که این بیماری حتی در موارد جدی و شدید نیز به درستی درمان خواهد شد. با این حال، ضروری است که والدین علل بروز شوره سر در فرزند خود را به کمک یک پزشک متخصص اطفال پیدا نموده و با توجه به شرایط پزشکی موجود، روند درمان مناسب را برای از بین بردن مشکل فرزند خود مورد استفاده قرار دهند. طبق نظر پزشکان متخصص پوست و مو و محققین حوزه سلامت اطفال برخی علل شناختهشده در مورد ایجاد شوره سر در کودکان وجود دارد که مهمترین این موارد عبارتند از:

 

 

 

-رشد قارچ مالاسزیا در بدن کودکان:

 

 

 

رشد یک نوع قارچ کوچک به نام مالاسزیا میتواند باعث ایجاد شوره سر در کودکان شود. با این که این نوع قارچ روی پوست سر کودکان، رشد زیادی دارد، اما نمیتواند مشکلی جدی برای سلامتی آنها ایجاد کند. در واقع، این نوع قارچ فقط باعث افزایش میزان تقسیم سلولی پوست در این ناحیه از بدن آنها شده و روند تشکیل سلولهای مرده را به شدت افزایش میدهد. این سلولها نیز با چربی موهای بچه مخلوط شده و لایههای سفید رنگ را تشکیل خواهد داد. البته اگر کودک شما به بیماری خاص یا تغییرات هورمونی مبتلا باشد، این حالت باعث میشود که قارچها بیشتر از حد معمول بر روی پوست بدن او رشد کنند.

 

 

 

-مبتلا شدن کودکان به اگزما:

 

 

کودکان مبتلا به اگزما نیز در بیشتر موارد با مشکل شوره سر مواجه میشوند. میزان شیوع بیماری اگزما در میان کودکان بالا بوده؛ تقریباً 20٪ بچهها از این وضعیت پوستی شکایت دارند. به نظر میرسد که پوست سر و بدن کودک مبتلا به این مشکل، خشک و ترکخورده شده و حالت خارشداری به خود میگیرد. همانطور که گفته شد، شوره ممکن است سراسر بدن کودکی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما پوست سر بیشتر از سایر اندامها در معرض این خطر قرار دارد. در نهایت، یادتان باشد که اگر بیماری اگزما با استفاده کودک از یک رژیم غذایی نامناسب یا مواجه شدن او با عوامل آلرژیزای موجود در محیط زیست تشدید شود؛ حالت خارش آن ممکن است باعث ایجاد عفونت در پوست بدن بیمار گردد.

 

 

 

-تولید چربی فعال بیش از حد بر روی پوست بدن کودکان:

 

 

به خاطر بسپارید که غدد لنفاوی غلیظ موجود در زیر پوست سر باعث ایجاد شوره در سر بچهها میشود. این پدیده در زمان نزدیک شدن بدن کودک به فرایند بلوغ اتفاق افتاده و زمانی که هورمونهای اضافی همزمان با چربی زیاد بر روی پوست سر تولید شود، این مشکل با شدت بیشتری دیده خواهد شد. در واقع، چربی ترشحشده بر پایه فولیکولهای مو تجمع یافته و باعث ایجاد تکههای پوستی خشک در این نواحی از بدن کودکان میشود. در برخی موارد، این پوستههای خشك خیلی بزرگ بوده و بر روی پوست سر بیمار به وضوح قابل مشاهده هستند. پسرانی که در دوره بلوغ قرار میگیرند، نسبت به دختران در این سن دارای شوره سر بیشتری خواهند بود، زیرا پوست بدن آنها چربی اضافی زیادی را تولید میکند.

 

 

 

  • تماس کودک با مواد و عوامل درماتیتزا:

 

 

درماتیت تماسی به عنوان نوعی حساسیت تلقی میشود که بیشتر، در هنگام استفاده از محصولات بهداشتی مو، باعث ایجاد شوره سر در کودکان میشود. برخی از شامپوها میتواند سبب ایجاد حساسیت در موهای سر کودک شما شود؛ البته فراموش نکنید که موهای کودکان ممکن است به هر محصول بهداشتی اعم از خفیف و قوی حساسیت نشان دهد. ایجاد این نوع واکنشها سبب پوسته پوسته شدن پوست سر و ایجاد حالت خارش و قرمزی آن شده و لایههایی از سلولهای مرده را بر روی پوست سر بیمار تشکیل میدهد. علاوه بر این موارد، استفاده مداوم از این نوع شامپوها یا محصولات بهداشتی که در ظاهر برای سلامت موهای کودکان طراحی شدهاند، میتواند باعث سوزش پوست سر آنها شده و تولید شوره سر زیاد را به دنبال داشته باشد.در نهایت، خوب است بدانید که علاوه بر عوامل ذکر شده، سایر اختلالات پوستی مانند مبتلا شدن کودکان به بیماری آکنه یا پسوریازیس نیز میتواند باعث ایجاد پوست مرده بر روی سر آنها شده و شوره سر را به دنبال داشته باشد.

 

 

 

درمان

 

 

 

سیاری از موارد شوره سر خفیف در نوزادان را می‌توان با شامپو کردن روزانه با شامپوی ملایم درمان کرد. این کار سبب کاهش چربی و کاهش تولید سلول‌های مرده می‌شود. موارد متوسط شوره سر را می‌توان با استفاده از شامپو ضد شوره سر بدون نسخه درمان کرد. بسیاری از انواع این شامپوها در دسترس هستند و شامپو مناسب برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد بنابراین ممکن است لازم باشد چند شامپو را امتحان کنید تا زمانی که شامپویی را پیدا کنید که برای کودک شما مؤثر است. انواع مختلف شامپو ضد شوره سر:

 

 

  • شامپو سولفید سلنیوم: این شامپو کمک می‌کند که میزان سلول‌های مرده پوست کاهش یابد و همچنین با قارچ که می‌تواند باعث شوره سر شود مبارزه می‌کند.

 

 

  • شامپو با پایه زغال: شامپوهای کول تار هم سرعت ایجاد سلول‌های پوستی مرده را کاهش می‌دهند.

 

 

  • شامپو پیریتیون زینک: این شامپو با قارچ روی پوست سر که می‌تواند سبب بروز بیماری شود مقابله می‌کند.

 

 

  • شامپو سالیسیلیک اسید: این شامپو شوره سر را از پوست سر حذف می‌کند اما ممکن است پوست را خشک کند که می‌تواند منجر به شوره بیشتر شود.

 

 

  • شامپوهای کتوکونازول: این شامپوهای ضد قارچی که در دوزهای قوی با نسخه تجویز می‌شوند برای کاهش قارچ در پوست سر طراحی‌شده‌اند.

 

 

 

در ابتدا، کودکان مبتلابه شوره سر هرروز باید از یکی از این شامپوها برای کنترل شوره سر استفاده کنند. در اکثر موارد پس از مدتی ممکن است استفاده از آن‌ها به یک یا دو بار در هفته کاهش یابد. از فرزندتان بخواهید شامپو را روی پوست سر ماساژ دهد و اجازه دهد حداقل 5 دقیقه قبل از شستشو روی سر بماند. پس از شستشو بچه‌ها می‌توانند در صورت تمایل از شامپو معمولی نیز استفاده کنند زیرا شامپوهای درمانی ممکن است کمی بو بدهند. اگر شامپوهای ضد شوره، شوره سر کودک شما را کاهش نداد یا اگر شوره در مکان‌هایی غیر از پوست سر ایجاد می‌شود با پزشک صحبت کنید. ممکن است لازم باشد فرزندتان یک شامپو تجویزی قوی، یک لوسیون ضد قارچ یا کرم حاوی استروئید دریافت کند. پس از درمان، برخی افراد متوجه خواهند شد که مناطق پوستی که شوره دارند رنگی‌تر از بقیه پوستشان است. این اتفاق در کسانی که پوست تیره‌تر دارند، شایع‌تر است. این تفاوت رنگ در طول زمان محو خواهد شد و رنگ پوست درنهایت به حالت عادی برمی‌گردد. شوره سر یک بیماری مزمن است، به این معنی که نمی‌تواند درمان شود، اما تقریباً همیشه می‌تواند تحت کنترل باشد. هنگامی‌که شوره تحت کنترل باشد، معمولاً به چشم نمی‌آید و از یک مشکل حاد به مسئله‌ای تبدیل می‌شود که کودک به‌ندرت به آن فکر می‌کند.

 

 

 

 

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

 

 

در اکثر موارد ابتلا به شوره سر نیازی به مراجعه به پزشک نیست و با استفاده از شامپوهای مخصوص ضد شوره سر بدون نسخه مشکل حل میشود. گاهی اوقات درمان شوره سر بسیار سخت است، یا خارش و سوزش به دلیل مشکل کاملا متفاوت است. اگر بعد از چند هفته استفاده از شامپو ضد شوره سر، شوره سر فرزندتان بهبود پیدا نکند یا اگر پوست قرمز و متورم شود یا مایعی تخلیه شود، باید به پزشک مراجعه کنید

 


ثبت نظر