گالف دارو - داروخانه اینترنتی

هموروئید چیست؟و انواع هموروئید

هموروئید چیست؟و انواع هموروئید

 

 

هموروئید

 


بسیار از افراد از جراحت و نقاهت بعد از جراحی می ترسند و اغلب به همین دلیل برای درمان قطعی بیماری خود اقدام نمی کنند و متاسفانه هر روز بیماری پیشرفت می کند و درد و خونریزی و عفونت به قدری پیشرفت می کند که بیمار مجبور می شود به اورژانس مراجعه کند. ترس از بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان و اطلاعات ناصحیح از این بیماری منجر به مراجعه تاخیری به پزشک می شود. در حالی که با پیشرفت علم پزشکی مشکلات قدیم درمان و جراحی هموروئید دیگر وجود ندارد و شما با خواندن این مقاله اطلاعات جامعی از این بیماری به دست می آورید و دیگر از درمان هموروئید و مراجعه به پزشک نمی ترسید.


افراد غیر پزشک هر بیماری و ناراحتی در ناحیه مقعد را هموروئید یا بواسیر می دانند اما این طور نیست و بیماری های مختلفی می تواند منجر به علائم ناراحت کننده در ناحیه مقعد شود که پزشک متخصص جراحی به راحتی انواع بیماری در این ناحیه را از یکدیگر تمییز می دهد. گاهی به جز هموروئید انواع دیگری از بیماری های مقعد همزمان با هموروئید رخ می دهد که درمان همزمان آنها با هموروئید امری ممکن است.

 

 

 

هموروئید یا بواسیر چیست ؟

 

 

 

 

 

 

 

 


هموروئید بالشتک های عروقی طبیعی در کانال مقعد است که به کنترل دفع کمک می کنند. هموروئیدها وقتی ورم می کنند یا ملتهب می شوند غیرطبیعی می شوند. بیماری هموروئید یا بواسیر رگ متورم و ملتهب در رکتوم مقعد است که منجر به ناراحتی در این ناحیه می گردد. بواسیر یا همان هموروئید معمولا از زور زدن در هنگام دفع مدفوع , چاقی و یا بارداری ایجاد می شود. احساس ناراحتی در ناحیه مقعد علامت شایع این بیماری است سایر علایم شامل خارش و خونریزی است. بهترین درمان هموروئید در موارد مزمن لیزر هموروئید است که در انتهای این صفحه کامل توضیح داده خواهد شد.نیمی از مردم امریکا در دوره ای از زندگی خود به بیماری هموروئید مبتلا می شوند. شیوع در دو جنس مساوی ذکر شده است و پیک سنی بین ۴۵ تا ۶۵ سالگی است. البته شیوع هموروئید در ایران در بین زنان بیشتر است. همچنین شیوع این بیماری در بین افراد چاق بیشتر از افراد دیگر است.

 

 

 

 

 

آیا هموروئید یا بواسیر خود به خود درمان می شود؟

 

 


درد خارش و سوزش و حساسیت ممکن است همیشه باقی بماند زیرا این نقطه از مقعد همیشه در معرض فشار قرار دارد و در هنگام دفع وریدهای مقعد تحت فشار قرار می گیرند. عوامل مختلفی ممکن است علائم هموروئید را پنهان کند. همورئید داخلی و خارجی درجه اول حدود یک هفته زمان می برد تا درمان شود اما همورئید داخلی بزرگ درجه ۳ و ۴ ممکن است چند ماه طول بکشد تا با روش درمان دارویی بهبود یابد. علائم هموروئید پس از بارداری ممکن است به دلیل برداشته شدن فشار از روی ناحیه مقعد خود به خود رفع شود و یا در بعضی موارد به خاطر فشار های زایمان تشدیدشود.

 

 

 

علل هموروئید / علل بواسیر :

 

 

 

علت دقیق هموروئید ناشناخته است ولی عواملی که در این زمینه نقش دارند شامل موارد زیر است.

 


- یبوست مزمن

 


- اسهال مزمن

 


- رژیم غذایی کم فیبر

 


- افزایش فشار داخل شکم

 


- چاقی

 


- نشستن به مدت طولانی

 


- نداشتن تحرک روزانه کافی و عدم ورزش روزانه

 


- توده ی داخل شکم

 


- سرفه ی مزمن

 


- ارث

 


-سیروز کبدی

 

 


- حاملگی

 

 


البته علایم خانم های باردار ممکن است بعد از زایمان بهبود یابد و یا در بعضی موارد به خاطر فشار های زایمان تشدید شود.

 

 


انواع هموروئید یا بواسیر :

 

 

هموروئید یا بواسیر به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود.

 

 

 

هموروئید خارجی یا بواسیر خارجی

 


هموروئید خارجی دو نوع است

 


۱. در یک نوع فقط عروق بزرگ و برجسته می شود

 


۲. در نوع دیگر خون لخته یا ترومبوزه می شود

 


بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام همورئید ترومبوزه رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، هموروئید خارجی موجب درد و سوزش و خارش شدید مقعد می شود. هموروئید داخلی در بالای خط دندانه ای است و با اپی تلیوم ستونی پوشانده شده و رسپتورهای درد ندارد. آن ها در سال ۱۹۸۵ به ۴ دسته بر اساس درجه پرولاپس یا بیرون زدگی تقسیم شدند .

 

 


درجه اول : فقط خون ریزی دارد و بیرون زدگی ندارد

 


درجه دوم : خون ریزی و بیرون زدگی دارد و بیرون زدگی خودبخود جا می رود

 


درجه سوم : بیرون زدگی فقط با فشار دست جا می رود

 


درجه چهارم : بیرون زدگی حتی با فشار دست هم جا نمی رود

 

 


هموروئید داخلی یا بواسیر داخلی

 

 


این هموروئیدها زیر خط دندانه ای مقعد هستند. در قسمت فوقانی تر با اندودرم و در قسمت پایین تر با پوست پوشیده شده اند. هر دو قسمت به درد و حرارت حساس هستند از آنجا که پایانه های عصبی حساس در مقابل درد زیادی در داخل کانال مقعد وجود ندارد، این نوع بواسیر خیلی دردناک نیست. اما ممکن است که حین عمل دفع، این بواسیرها خونریزی کنند. گاهاً ممکن است این نوع بواسیر تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نامیده می شود.

 

عوارض هموروئید

 

 


ایجاد کم خونی یا آنمی در مواقعی که خونریزی طولانی مدت و شدید باشد در این صورت مقدار گلبول های قرمز خون از حد طبیعی پایین تر می آید و عمل اکسیژن رسانی به سلول ها کاهش پیدا می کند و عوارض جانبی دیگری ایجاد می کند.
هموروئید strangulated. اگر خون برای جلوگیری از خونریزی داخلی قطع شود، این وضعیت به وجود می آید، و یکی دیگر از علل درد شدید همین وضعیت است.

 

 

هموروئید در بارداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 


هموروئید در دوران بارداری شایع تر است. هموروئید در بارداری بخصوص ۳ ماهه سوم شایع است. بعضی از خانم ها هموروئید را برای اولین بار در بارداری تجربه می کنند. اگر شخصی قبل از بارداری هموروئید داشته باشد در حین بارداری مجددآ عود می کند. گاهی ممکن است هموروئید در مرحله دوم زایمان به علت زور زدن بروز کرده که این شکایت شایع بعد از زایمان است. در بیش تر موارد هموروئید هایی که در طی بارداری ایجاد شده اند بعد از زایمان بهبود می یابند خصوصآ اگر از یبوست اجتناب شود. توجه کنید که استفاده از پماد و شیاف آنتی هموروئید حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

 

 


ثبت نظر