گالف دارو - داروخانه اینترنتی

مزایا و معایب استفاده از دستگاه تصفیه هوا چیست؟

مزایا و معایب استفاده از دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا یک دستگاه مکانیکی است که با قدرت برق همانند سایر لوازم خانه مانند کولر، ماشین لباسشویی و... کار می‌کند و اگر به خوبی و با برند خوب انتخاب شود، طول عمر زیاد و حدود 10 ساله خواهد داشت.

این دستگاه توسط شرکت‌های مختلف و با تکنولوژی‌های متفاوت ساخته می‌شود ولی در کل با ایجاد چرخش هوا و استفاده از فیلتر، انتشار موارد یونیزه و با استفاده از برخی امکانات و تکنولوژی‌ها مانند اشعه‌ی مادون قرمز کار تصفیه هوا را انجام می‌دهند.

با توجه به رشد آلاینده‌های محیطی و بخصوص محیط‌های سر بسته مانند منازل و ادارات و خطرناک بودن برخی از این آلاینده‌ها بدلیل خواص سمی آن‌ها و یا بدلیل ایجاد بیماری‌های ریوی و تنفسی مانند آسم به ظاهر استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا خیلی هم باید خوب باشد.

با توجه به تنوع استفاده از تکنولوژی در این دستگاه‌ها و همچنین نوع کارایی دستگاه هر یک از این دستگاه‌ها فواید و مضراتی را می‌توانند داشته باشند، ولی در کل فواید و مضرات استفاده از دستگاه تصفیه هوا را می‌توان به شرح زیر دانست.

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا

از بین بردن بوی بد هوا: اکثر دستگاه های تصفیه هوا قابلیت حذف بوی بد هوا را دارند و قادر به حذف آلاینده هایی هستند که سبب ایجاد بوی بد در هوا گردند.

از بین بردن آلرژن‌ها: بسیاری از پوست حیوانات و یا گرده گل‌ها و درختان و... که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند توسط دستگاه تصفیه هوا از بین می‌روند.

حذف دودها از محیط: حتی بدون اینکه متوجه شوید سموم ناشی از دودهای گاز در دورن خانه و یا بیرون خانه به محیط خانه انتشار پیدا می‌کنند و تصفیه هوا این دودها را خنثی می‌کند.

از بین بردن گرد و غبار: یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های هوا بخصوص در شهرهای ایران را می‌توان انواع گردها و غبارها دانست که با چشم هم گاهاً دیده نمی‌شوند و این در حالی است که دستگاه تصفیه هوا به راحتی آن‌ها را حذف می‌کند

ضد عفونی کردن هوا: در هوایی که استنشاق می‌کنید انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها وجود دارند که باعث بروز بیماری‌های قبلی و ریوی می‌شوند و این دستگاه تصفیه هوا با از بین بردن این موجودات باعث ضد عفونی شدن هوا می‌شود.

مصرف برق کم: اغلب دستگاه‌های تصفیه هوا با تمامی خدماتی که ارائه می‌کنند میزان مصرف برق بسیار ناچیزی دارند.

بهبود خواب :از دیگر مزایای دستگاه تصفیه هوا می‌توان به بهبود کیفیت خواب اشاره کرد.

بسیاری از علائم آلرژی مانند آبریزش بینی می‌توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند و شما را با کمبود خواب مواجه کنند.

تصفیه هوا بهترین و موثرترین شیوه برای داشتن یک خواب مناسب است.

در برخی از دستگاه‌های تصفیه می‌توانید از اسانس‌های مختلفی مانند اسطوخودوس نیز استفاده کنید تا ضمن تصفیه کردن هوا و کاهش آلودگی هوا محیط نیز خوشبو شود. همچنین گیاه اسطوخودوس آرامش بخش است در نتیجه اثر مثبتی بر روی کیفیت خواب شما دارد.

عوارض و مضرات دستگاه تصفیه هوا خانگی

دستگاه‌های تصفیه هوا از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند ولی اغلب این دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا کمترین میزان آسیب را داشته باشند بخصوص اگر تولید این دستگاه توسط یک کارخانه صاحب نام باشد.

با این حال در موارد زیر مشاهده شده که خطراتی برای مصرف کننده وجود دارد.

انتشار گازهای اوزون:

برخی از دستگاه های هوا با انتشار گاز بی اثر اوزون کار می کنند.

به کار بردن این گاز به این دلیل است که قابلیت حذف ذرات، باکتری، میکروب ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را به طور کامل دارد اما متخصصان در آخرین گزارشات خود بیان کرده اند که گاز اوزون ممکن است مضراتی برای بدن داشته باشد که قابل چشم پوشی می باشد.

مضرات گاز ازون در تنفس:

ازون گاز بی رنگی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و ترکیبی ناپایدار و به شدت واکنش‌پذیر است.

وجود ازون با غلظت بسیار پایین در هوا می‌تواند باعث سوزش چشم و بینی شود.

میزان بیشتر آن باعث سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و تشدید علائم بیماری آسم و برونشیت شود.


ثبت نظر