گالف دارو - داروخانه اینترنتی

شبه بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

شبه بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

شبه بوتاکس چیست ؟

شبه بوتاکس ترجمه کلمه Botox-like است که اغلب به کرم‌ها و لوسیون‌هایی گفته می‌شود که دارای ترکیباتی هستند که اثراتی مشابه بوتاکس را برای پوست دارند.

بوتاکس از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید و موجب شل و ضعیف شدن عضلاتی می‌شود که به هنگام خندیدن یا اخم کردن دچار انقباض می‌شوند.

حال آنکه در کرم‌های شبه بوتاکس از ترکیباتی استفاده می‌شود که از انتقال علائم عصبی به ماهیچه‌ها پیشگیری می‌کنند و اجازه انقباض را به ماهیچه‌ها نمی‌دهند.

اما این ترکیبات کدامند؟

پپتید

پپتیدها پروتئین‌های کوچکی هستند که جنس بسیاری از مولکول‌های بدن را تشکیل می‌دهند.

پپتیدها یا پپتایدها انواع مختلفی دارند و حتی در کلاژن‌سازی نیز می‌توانند موثر واقع شوند.

نوروپپتیدها نوعی از پپتیدها هستند که به عنوان شبه بوتاکس از آنها استفاده می‌شود و نحوه عملکرد آنها این گونه است که از انقباض عضلات ممانعت به عمل می‌آورند و در نتیجه چروکی نیز به وجود نمی‌آید.

این ماده در کرم‌ها معمولا با عنوان رینکل ریلکس یا ریلکسور معرفی می‌شود.

دو پپتید تجاری تاکنون عنوان کرده‌اند که می‌توانند اثراتی همچون بوتاکس روی پوست داشته باشند که یکی از آنها سیناکه و دیگری آرژیرلین است که هر دوی آنها از اتصال عصب به ماهیچه جلوگیری کرده و از بروز چین و چروک ممانعت می‌کنند.

گفته می‌شود که کرم‌های شبه بوتاکس از ترکیباتی مشابه با ترکیبات موجود در زهر افعی به دست می‌آیند.


بوتاکس چیست؟

دانشمندان اولین بار در سال ۱۹۸۷ موقع استفاده از سم بوتولینوم در درمان بلفارواسپاسم ( انقباض خودبخودی پلک ) متوجه شدند که خطوط اخم بیمار صاف شده است و با ادامه تحقیقات اولین گزارش در درمان اخم با بوتاکس در سال ۱۹۹۲منتشر شد.

بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که با مهار آزادسازی استیل کولین در محل اتصال عصب و عضله باعث شل و ضعیف شدن عضلاتی می‌شود که انقباض آن‌ها موقع خندیدن و اخم کردن و...، با گذشت زمان باعث ایجاد چروک های فعال یا دینامیک می‌شود.

با استفاده از اثر بوتاکس و شل شدن عضلات، خطوط ناشی از افزایش فعالیت عضله از بین رفته و طرح صورت و گردن تغییر یافته و چروک ناشی از انقباض عضلات صاف می‌گردد.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که چروک‌ های غیرفعال یا استاتیک که ناشی از تغییر در محتوای کلاژن لایه زیرین پوست است و در اثر گذشت سن و تابش آفتاب به وجود می‌آید، تحت تاثیر بوتاکس قرار نمی‌گیرد.

در چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام شود ؟

تزریق در موارد زیر به منظور زیبایی ( و نه درمانی ) انجام نمی شود :

زنان باردار، زنان شیرده، افراد کمتر از ١٨ یا بیشتر از ۶۵ سال ( مگر به تشخیص پزشک )، افرادی که از تزریق بوتاکس انتظارات غیر واقعی دارند، کسانی که ثبات روانی ندارند یا وسواس شدیدی در همه چیز دارند!!! ( اصلا تعجب نکنید بسیاری از افراد مواد مورد نیاز برای بوتاکس نظیر دیسپورت را از داروخانه تهیه میکنند تا از اصالت و درجه یک بودن ماده بوتاکس خود اطمینان داشته باشند و حتی برای خرید از داروخانه هم گاها مردد هستند )، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هرکدام از اجزای دارو ( مانند دچار حساسیت به پروتئین شیر گاو )، افرادی که در محل تزریق عفونت پوستی دارند، افراد با سابقه بیماری های عصبی ـ عضلانی ، کسانی که تحت درمان با داروهای آنتیبیوتیکی قرار دارند و نیز مصرف کنندگان گروهی از داروهای قلبی نمی توانند ازاین ماده استفاده کنند.


دیگر جایگزین های بوتاکس

برخی دیگر از روش‌ها یا محصولات نیز وجود دارند که به عنوان شبه بوتاکس از آنها استفاده می‌شود:

کرم های صورت

به دنبال کرم‌هایی باشید که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و بتوانند در کلاژن سازی موثر عمل کنند.

ترکیباتی همچون فیتواستمسل، اسید هیالورونیک و کمپلکس دلینوکس اچ نیز می‌توانند در پیشگیری از چین و چروک موثر باشند و در بسیاری از کرم‌ها می‌توان آنها را یافت.

اگرچه خرید کرم ضد چروک عموما نیازی به نسخه پزشک ندارد اما چنانچه به دنبال بهترین محصول برای خود هستید بهتر است با مشورت پزشک اقدام به خرید نمایید.

برخی از کرم‌ها نیز این قابلیت را دارند که اثرات بوتاکس را روی صورت بیشتر و ماندگارتر کنند

مصرف مکمل های ویتامین

تعجب نکنید که مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین نیز می‌تواند در سلامت پوست شما بسیار تاثیرگذار بوده و چین و چروک‌ها را کاهش دهند.

به این منظور بهتر است مکملی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین C، ویتامین E و کارتنوئیدها باشد. این نوع مکمل‌ها می‌توانند تولید کلاژن در پوست را افزایش داده و از چروک‌های پوستی جلوگیری کنند.

نحوه صحیح خوابیدن در پیشگیری از چین و چروک بسیار موثر است از این رو توصیه می‌شود که هرگز روی صورت خود نخوابید تا فشاری به هیچ طرف صورت وارد نشود.

طب سوزنی

تحقیقات نشان می‌دهد که گاه طب سوزنی نیز می‌تواند به عنوان یک شبه بوتاکس عمل کرده و نتایج قابل توجهی را در کاهش چین و چروک داشته باشد.

طب سوزنی موجب آب‌رسانی بهتر به پوست شده و با بهبود خاصیت کشسانی پوست به کم شدن چروک‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر طب سوزنی، ماساژ صورت را نیز می‌توان در پیشگیری از چین و چروک موثر دانست.

ماساژ دادن در حقیقت نوعی ورزش است که همان‌طور که پیری بدن را به تعویق می‌اندازد در جوان‌سازی پوست صورت نیز تاثیر دارد.


ثبت نظر