گالف دارو - داروخانه اینترنتی

مصرف چه نوع مکملی در دوران کرونا لازم است

مصرف چه نوع مکملی در دوران کرونا لازم است

 

 

شیوع ویروس کرونا همراه با نشانه هایی همچون سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی، در حدود هفت ماه گذشته گروه های سنی مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که در میان آنها سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پُرفشاری خون، دیابت، آسم و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند.

 

بنابراین مراقبت‌های تغذیه ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

 

مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه ای دارد.

 

مهمترین و کلیدی ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.

 

این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی‌ها می شود.

 

گنجاندن منابع غذایی حاوی آهن و روی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و انواع سبزی ها، حبوبات و میوه های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن موثر دانست.

 

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

 

افراد دارای بیماری‌های تنفسی مصرف روزانه کربوهیدرات ها شامل برنج، انواع نان سبوس دار، ماکارونی، سبزی و میوه ها را به منظور تامین انرژی و برخی از مواد مغذی مورد توجه قرار دهند.

 

مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تامین برخی از اسیدهای چرب و ویتامین های محلول در چربی ضروری است اما خوردن غذاهایی پرچرب و شور موجب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی می شود.

 

میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بنابراین تامین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ توصیه می‌شود.

 

شیر و دوغ از بهترین نوشیدنی ها هستند و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از منابع غذایی ویتامین A  مانند منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از منابع  ویتامین E به عنوان آنتي اکسيدان و کمک کننده به عملکرد سيستم ایمنی بدن می توان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سويا و سيب زميني در وعده های اصلی غذایی یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله بین وعده

 

 

 

 

 

 

 

 

مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده.

 

 

 

 

 

 

 

مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق)

 

 

 

 

 

 

مصرف منابع غذایی ویتامین B12 برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات

 

دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سيستم ایمنی بدن (آهن در منابع گياهي و منابع حیوانی یافت مي‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گياهي شامل انواع سبزی ها، حبوبات، ميوه هاي تازه و خشک شده و غلات کامل "آهن غير هم" دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن می باشد اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذايي آهن به همراه غذاهاي حاوی ويتامين c مصرف شوند، جذب آهن افزایش مي‌يابد.)

 

مصرف غذاهای غنی از روي شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی

 

اجتناب از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین

 

اجتناب از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند

 

استفاده از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم در صورت وجود علائم سرماخوردگی

 

مصرف نکردن نوشیدنی های گازدار و یا آب میوه های صنعتی

 

داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با استفاده از برنامه های ورزشی در فضای مجازی

 

برنامه ریزی برای خواب منظم، تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام

 

 

 

رژیم لاغری ممنوع

 

 

 

 

 

 

 

 رژیم‌های سخت و کاهش وزن امکان ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد

 

رژیم‌های کاهش وزن شدید موجب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن شده در حالیکه برخی از این ریز مغذی ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

 

 بی تردید قدرت بدنی کسانی که برای کاهش وزن اقدام به گرفتن رژیم یا از روش‌ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می کنند تحلیل می رود و دچار ضعف و بی حالی می شوند.

 

 رژیم های شدید جهت کاهش وزن موجب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن می شود در حالیکه برخی از این ریزمغذی ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

 

 انرژی افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی کمتر تحلیل می رود اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و ویروس آسیب پذیرتر می شود.

 

بسیاری از رژیم های غذایی دشوار و دارای محدودیت های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و حتی بسیاری از آنها نظیر یک یا ۲ ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.

 

 این قبیل رژیم های غیراصولی غذایی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند و این وضعیت موجب می شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف تر بروز و ظهور می کند.

 

 در دوره ابتلا به بیماری اشتهای فرد کاهش می یابد و به دلیل دریافت کم مواد مغذی احتمال بروز سوءتغذیه پروتئین، انرژی و یا کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد.

 

 لازم است همه بهبودیافتگان از کرونا به ویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت و فشارخون بالا تحت مراقبت ویژه تغذیه ای قرار گیرند.

 

بررسی ها نشان می دهد که در دوران نقاهت اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

 

در دوران نقاهت کرونایی اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

 

ویتامین های مورد نیاز بدن در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تأمین و جذب نشده است.

 

رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی توصیه می‌شود.

 

 دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می‌شود؛ همچنین ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می‌شود.

 

 


ثبت نظر